Winnaar van de Barbershop Award 2018: Joucke vertelt zijn succesverhaal

Joucke-04

Joucke Modderkolk heeft op 15 april de Barbershop Award 2018 gewonnen. Deze gepassioneerde barber heeft een barbershop in Doetinchem, Joucke’s Barbershop en hij viel niet alleen op door de reviews die klanten over hem schreven, maar ook doordat hij naar verhouding de meeste foto’s wist te verzamelen. Het moge duidelijk zijn dat dit niet zomaar een barbershop is, maar dat deze shop tevens fungeert als ontmoetingsplek voor mannen in Doetinchem, waar het heel gezellig toeven is! Wij vroegen Joucke naar zijn passie voor het vak en hoe hij zoveel trouwe klanten aan zich wist te binden.

Al rond mijn 10e had ik interesse in kapselsJoucke

Mijn achtergrond

Joucke-01

“Ik ben geboren in Varsseveld, woon nu al een ruime tijd in Doetinchem en voel me daarom toch echt een Doetinchemmer. In december 2014 ben ik Joucke’s Barbershop begonnen. Al rond mijn 10e had ik interesse in kapsels en mode en vooral de punkers, skaters en alternatieve jongeren spraken mij aan. Al snel had ikzelf ook hanenkammen in allerlei kleuren, mijn moeder schrok zich helemaal rot! Op gegeven moment begon ik vrienden te knippen. Ik wist nog niets van het vak af, maar wist wel dat hier mijn passie lag. Het was dan ook heel natuurlijk dat ik besloot om kapper te worden en ben de academie gaan doen. Stage gelopen, bij een salon, als freelancer gewerkt. Daarna heb ik besloten me helemaal toe te leggen op het herenvak. Ik ben het echte scheren gaan leren van jan Heideman in Haarlem en heb 6 maanden in New York gewerkt om daar het vak echt goed te leren. Eenmaal terug in Nederland, heb ik nog voor 2 barbershops gewerkt en toen vond ik het wel tijd om te beginnen aan het avontuur: Joucke’s Barbershop.”

De overwinning

Toen ik onze naam hoorde noemen, moest ik toch echt wel een emotioneel traantje wegpinkenJoucke
“De erkenning en waardering van je klanten vind ik super belangrijk en met deze verkiezing is het mooi om te kunnen zien wat je klanten er echt van vinden. Je moet veel over hebben voor je team en de shop! Dus dan doet zo’n prijs toch echt wel wat met je, het voelt als verdiend. Toen ik onze naam hoorde noemen, moest ik toch echt wel een emotioneel traantje wegpinken van vreugde!
DSC_0165

Deze overwinning betekent veel voor mij … heel eerlijk gezegd ontzettend veel! Dit komt omdat ik de laatste paar jaar best een zware tijd achter de rug heb zowel privé (aantal problemen met gezondheid op intensive care gelegen etc.. ) als zakelijk (door de drukte kon ik het eigenlijk niet aan! Dit was teveel deed en nog maar 3-4 uur per dag sliep). Hierdoor heb ik een burn-out gekregen en moet ik nu een stap terug doen en dat is lastig. Ik doe nog steeds veel maar wel wat minder omdat het simpelweg niet meer kan. Daarom kwam deze overwinning echt op het aller, aller, allerjuiste moment en ik voelde me weer even herboren. Bedankt daar voor😘❤️!”

Belangrijk voor de klant

Joucke-02

Ook moet je de klant advies kunnen geven welk kapsel bij Jan, Piet of Klaas past!Joucke

“De dingen waar de klant op let zijn toch wel klantvriendelijkheid, gerichtheid, humor, interesse in de persoon en dat je er zelf ook verzorgd uitziet. Daarnaast is het ook erg belangrijk dat je hygiënisch en professioneel werkt en veel vakkennis hebt, zodat je weet wat je doet en alle vaktechnieken beheerst. Ook moet je de klant advies kunnen geven welk kapsel bij Jan, Piet of Klaas past! Zo zou ik iemand met een lang smal gezicht geen mega hoge pompadour of kuif geven, dan word het gezicht nog slanker en langer. Ik zou deze klant eerder adviseren om een crop een classic executive contour met een lage kuif te nemen. Ook vind ik belangrijk dat de barbier kennis heeft van de huid en het haar zelf! Welk haar kan ik snijden? Welke huid is een probleemhuid en wat is dan het probleem?”

Mijn klanten …

Joucke-03

“Mijn klanten zijn over het algemeen open en vriendelijk, altijd in voor een geintje en houden van gezelligheid. Daarnaast willen zij er verzorgd uitzien en luisteren daarom graag naar ons advies. Wel merk ik dat veel mensen in deze omgeving niet zo makkelijk overstag gaan om na een tijd iets nieuws te proberen met hun baard of haar. Daarnaast zijn er ook de klanten die kunnen genieten van de sfeer en entourage en een lekkere uitgebreide hot towel shave wel kunnen waarderen! Onze klanten variëren van 10 tot 80 jaar oud, dat maakt het zo leuk en divers!”

De toekomst

“Pffff ja zoveel, alleen nu even niet teveel op de hals halen anders beginnen we opnieuw …. Dus voor nu even aan mijzelf gaan denken en bijkomen. Volgend jaar zien we wel even verder. Will be continued!

Comments

comments